Liikennerikokset
Rikoslain 23 luvusta löytyy liikennerikoksia koskeva sääntely. Kyseisen luku käsittelee mm. liikenneturvallisuuden vaarantamista (1 §) ja sen törkeää tekomuotoa (2 §) ja tavallista ja törkeää rattijuopomusta (3 § ja 4 §).
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (11.12.2002/1094)
Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitaan myös se, joka 1 momentissa tarkoitetulla tavalla
1) ollessaan vastuussa aluksen ohjailusta tai aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo vesiliikennelakia (463/1996) tai sen nojalla annettuja taikka alusten yhteentörmäämisen ehkäisemisestä merellä, sisäisillä kulkuvesillä tai kanavassa annettuja säännöksiä tai määräyksiä,
2) ohjatessaan ilma-alusta tai toimiessaan sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä tai muulla tavoin rikkoo ilmailulakia (281/1995) tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, tai
3) kuljettaessaan junaa tai toimiessaan muussa junaturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo junaturvallisuutta koskevia määräyksiä.
Tätä pykälää ei sovelleta, jos 1 momentissa tai 2 momentin 1 tai 3 kohdassa tarkoitettu menettely on omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäisen vaaran.
Liikenneturvallisuuden vaarantamisessa on kysymys siitä, että tienkäyttäjä rikkoo liikennesääntöjä sillä tavoin, että hänen toiminta on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisille henkilöille, jotka ovat mukana liikenteessä. Rikoslain mukaan tienkäyttäjällä tarkoitetaan jokaista, joka on tiellä taikka sillä olevassa ajoneuvossa. Em. määritelmä on siis laaja.
Rangaistavuus ei edellytä yksittäistapauksessa, että tienkäyttäjän toiminnasta olisi konkreettisesti aiheutunut jollekulle vaaraa. Tuomitsemiseen riittää siis, että tienkäyttäjän menettely on ylipäätänsä vaarallista. Kuitenkin lain viimeisessä momentissa on säädetty, että lain kohtaa ei sovelleta, jos tarkoitettu menettely on omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäisen vaaran.
Liikenneturvallisuuden vaarantamisen rangaistusasteikko on sakkoa tai vankeutta enintään puoli vuotta. Keskimäärin rangaistus on 5 – 40 päiväsakkoa.
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Jos liikenneturvallisuuden vaarantamisessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) huomattavasti ylittää sallitun enimmäisnopeuden,
2) ryhtyy ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön taikka ohituksen ollessa muutoin kielletty,
3) laiminlyö liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden tai väistämisvelvollisuuden, taikka
4) muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikkoo liikennesääntöjä siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, hänet on tuomittava törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitaan myös se, joka liikenneturvallisuuden vaarantamisessa tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) ollessaan vastuussa aluksen ohjailusta tai aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä laiminlyö asianmukaisen tähystyksen, ei noudata olosuhteisiin nähden turvallista nopeutta tai yhteentörmäämisen vaarassa väistövelvollisuutta tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla rikkoo vesiliikennelaissa säädettyjä tai sen nojalla annettuja taikka alusten yhteentörmäämisen ehkäisemisestä merellä, sisäisillä kulkuvesillä tai kanavassa annettuja säännöksiä tai määräyksiä,
2) ohjatessaan ilma-alusta tai toimiessaan sen miehistön jäsenenä tai muussa lentoturvallisuustehtävässä tai muulla tavoin rikkoo ilmailulaissa säädettyjä tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä, tai
3) kuljettaessaan junaa tai toimiessaan muussa junaturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä rikkoo junaturvallisuutta koskevia määräyksiä siten, että rikos on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle.
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen koskee moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajaa. Liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeässä tekomuodossa edellytetään, että rikos on omiaan aiheuttamaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Tämän lisäksi edellytetään, että tuo vaaran on oltava vakavaa laatua.
Lain kohdassa on eri tekijöitä, jotka tekevät liikenneturvallisuuden vaarantamisesta törkeän. Ensimmäisessä kohdassa mainitaan huomattava ylinopeus. Myös ohittaminen olosuhteissa, jotka eivät ole tähän riittäviä, on katsottu täyttävän törkeän tekomuodon. Kolmannessa kohdassa mainittu pysähtymisvelvollisuus katsotaan olevan sellainen seikka, jonka nojalla rikos täyttyy. Viimeisessä kohdassa on vielä avoin säännös, jossa on pidetty silmällä niitä tilanteita, jotka ovat rinnaisteisia kolmeen aikaisempaan kohtaan ja joissa muulla tavalla rikotaan liikennesääntöjä.
Jos menettely luetaan syyksi tekijällä, oikeus voi tuomita rangaistuksen 30 päiväsakosta aina kahteen vuoteen vankeutta. Keskimäärin sakkorangaistus on 50 – 80 päiväsakkoa ja vankeusrangaistus 50 päivää – 6 kuukautta.
Rattijuopumus
Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Rattijuopumuksesta tuomitaan myös se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään huumausainetta niin, että hänen veressään on ajon aikana tai sen jälkeen käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai sen aineenvaihduntatuotetta. Tämän momentin säännöstä ei kuitenkaan sovelleta, jos mainittu aine tai aineenvaihduntatuote on peräisin lääkevalmisteesta, jota kuljettajalla on ollut oikeus käyttää.
Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut.
Rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea. Rattijuopumukseen voi syyllistyä mm. ajamalla moottorikäyttöistä ajoneuvoa tuon rajan ylittävässä humalatilassa. Rattijuopumuksesta oikeus voi tuomita tekijälle sakkoa tai vankeutta maksimissaan kuusi kuukautta. Keskimäärin rangaistus on kuitenkin 30 – 50 päiväsakkoa.
Törkeä rattijuopumus
Jos rattijuopumuksessa
1) rikoksentekijän veren alkoholipitoisuus on vähintään 1,2 promillea tai hänellä on vähintään 0,53 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, tai
2) rikoksentekijän kyky tehtävän vaatimiin suorituksiin on tuntuvasti huonontunut taikka
3) rikoksentekijä on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia tai tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on tuntuvasti huonontunut,
ja olosuhteet ovat sellaiset, että rikos on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä rattijuopumuksesta vähintään 60 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Törkeän rattijuopumuksen raja on 1,2 promillea. Tavallisen rattijuopumuksen raja on 0,5 promillea. Törkeä rattijuopumus edellyttää myös, että rikos on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Korkein oikeus on ratkaisussaan 1995:27 linjannut, että vaikka tekijän promillet olivat olleet 1,57 promillea ajonaikana, ei hän syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen. Tapauksen olosuhteet olivat syynä tähän. Tuossa tapauksessa tekijä oli kuljettanut autoa lyhyen matkan ajoneuvoliikenteeltä suljettuna olleessa pysäköintihallissa.
Rangaistusasteikko törkeässä tekomuodossa on 60 päiväsakosta kahden vuoden vankeuteen.
Lähde:
Rikosoikeus, 2009, WSOY.